marți, 20 mai 2008

"Ce se vinde?"

Ieri, ca aproape în fiecare seară, m-am dus la cel mai apropiat chioşc să-mi iau doza zilnică de bere, aşa că m-am aşezat frumuşel la coadă, aşteptând ca cele două persoane dinaintea mea să-şi termine cumpărăturile. Tocmai ce mă pregăteam să comand şi eu, când, un ţigănuş - nu cred să fi avut mai mult de 10 ani - se bagă în faţa mea, şi cere grăbit "o bere la pet, nea Vasile!" (pesemne era de-al casei). Deranjat desigur de tupeul piciului, l-am luat uşor de mână şi l-am poftit să aştepte după mine. Imediat în spatele meu a izbucnit o ceartă de-aia specifică cozilor, cum numai la noi, în România, poţi să vezi, unde fiecare urlă din răsputeri doar doar o înainta măcar un loc. În cele două minute cât aşteptasem, nu am observat că veniseră după mine încă vreo 4-5 persoane, dintre care, ultimul, un ţigan. Românii "mei" aproape că se năpustiseră pe copil, pe care probabil îl considerau vinovat pentru orice problemă aveau în viaţa de zi cu zi - "băi, puradelule, învaţă-ţi locul" şi altele de genul ăsta s-au rostit de cel puţin câteva ori - , pe când ăla din spate avea ce-avea cu mine, care tăceam şi mă minunam cum fiecare colţ al Bucureştiului a ajuns o mahala. Ţiganul, ăla adult adică, mă luase pe mine şi numai pe mine în primire, cică "ai dat copilu deoparte pentru că e rom, şi dacă era român, nu făceai nimic". Eu mi-am văzut de berea mea, am plătit-o şi am venit repede acasă ca să mă bucur de ea, fără să-i dau apă la moară revoluţionarului minoritar. Aş vrea să adaug doar că mi s-a părut ciudat că ţiganul ăla mai în vârstă nu avea treabă decât cu mine, pentru că avusesem tupeu să fac ceva, pe când pe ceilalţi români de-ai "mei" îi ignora pentru că aia nu făceau nimic decât să se aprobe unul pe altul cât de prost crescut era ăla micul. Mai ciudat mi s-a părut însă că românii rasişti au avut tupeu să se ia doar de puradel, dar nu aveau curajul să-i zică ceva ţiganului care făcea gălăgie în spate. Cât despre ce a învăţat piciul din toată şmecheria asta, bag mâna-n foc că e ceva de genul "românii au ceva cu mine, doar ţiganii mă apără", şi tocmai din cauza asta nimeni dintre ai lui nu îi va zice că nu e frumos să te bagi în faţă, ci îl vor încuraja direct sau indirect să o mai facă.

Azi,când să cobor din autobuz, un pici, de data aceasta român, urcă scările blocându-mi drumul, împins de la spate de tac-su. Timp de ceartă nu mai era, că pleca 137-le din staţie, aşa că doar un schimb scurt de înjurături a fost îndeajuns. Probabil dacă eram ţigan, respectivul domn îmi zicea ceva de rasă, ca apoi în urma mea, în autobuz, toţi românii să, da, aţi ghicit, discute iarăşi, aprobându-se unii pe alţii.

Ca să nu mai zic că, de dimineaţă, când iar la eterna coadă românească, aşteptam să-mi cumpăr bilete RATB, o româncă se bagă în faţa mea cerându-mi scuze că autobuzul e în staţie, că ea se grăbeşte şi nu ştiu ce, şi că nu vrea decât să cumpere un bilet. Pentru un bilet stăteam şi eu, acelaşi autobuz voiam să-l prind şi eu, aşa că se pare că nu a mai avut ce să zică. Poate dacă eram ţigan, alta era treaba. O şi văd la servici "din cauza unui ţigan, am întârziat, şefu, scuze!". De data aceasta, însă, în loc de ţigan va fi un bădăran, un ordinar etc. E atît de uşor să faci astfel de asocieri, când, de fapt, totul ţine de bunul simţ şi de educaţie, fie că eşti român sau ţigan!

11 comentarii:

Chiftelos spunea...

Ia mai dai in pula mea pe toti. Ca esti nespalat, nesimtit, las sau de tupeu taranesc, tine pur si simplu de proasta crestere, nu de rasa.

Macar tiganii mai au scuza ca nu au conditii de igiena, acelasi acces la invatatura (aici nu pot sa spun ca nu-i si vina parintilor, care le refuza uneori dreptul asta), dar nesimtirea romaneasca e pur si simplu de neiertat.

Orasul si tara tuturor posibilitatilor, unde mori pe strada si nimeni nu-ti intinde o mana, unde inca tre sa lasi cafeaua si banii in plic doamnei profesoare, unde fostii securisti inca isi bat joc de cetateni la cel mai nerusinat mod.

Ma rog, la ordinea zilei, nu? :)

Anonim spunea...

probleme cu care te intalnesti zi de zi.deja stim cu totii ca majoritatea populatiei Romaniei e 'gica contra' si cu spirit de turma.

Cezarito spunea...

da-i incolo de fosti securisti si alte chestii d'astea generalizate la alt nivel, ca nu din cauza lor nu stiu oamenii sa stea cuminti la coada :P daca vecinu tau (de palier, de bloc, de cartier etc.) e dobitoc, e vina lui si numai a lui!
cat despre igiena la tigani, te invit intr-un tramvai plin de romani, vara!

Drace spunea...

ai avut noroc ca in spatele tau la coada se afla doar un singur tigan...

Cezarito spunea...

lasa, ca daca erau doi, o puneam de un bairam ceva.
apropo de ce-o fi in spatele tau, vezi pe unde o arzi sambata :))

Drace spunea...

sper sa ploua... cu piatra! :D

Black Blog spunea...

"Hatred paralyzes life; love releases it. Hatred confuses life; love harmonizes it. Hatred darkens life; love illuminates it." - Martin Luther King Jr."-We cannot choose how many years we will live, but we can choose how much life those years will have. We cannot control the beauty of our face, but we can control the expression on it. We cannot control life's difficult moments, but we can choose to make life less difficult. We cannot control the negative atmosphere of the world, but we can control the atmosphere of our minds. Too often we try to choose and control things we cannot. Too seldom we choose to control what we can . our attitude.Life is all about choices. When you cut away all the junk, every situation is a choice. You choose how you react to situations in life .Stay Blessed!" >:D<

Drace spunea...

:0 ...si ti-am zis sa nu dezactivezei moderarea! stii tu ce stii...

Anonim spunea...

Hai cu rocku`!

Anonim spunea...

Intr-o propozitie cred ca ar fi "viata in Bucuresti" :-)

Drace spunea...

@Argeshan: ca sa fie propozitie ar avea nevoie si de un verb, nu crezi?